Reklamer skaber salg. Fortællinger skaber kunder.

Som forbrugere vil vi gerne fortælle os selv, at vi baserer vores køb på rationelle beslutninger. At vi køber et bestemt produkt på grund af kvaliteten i forhold til prisen, at vi handler i en bestemt butik på grund af bekvemmelighed eller service. Men ofte søger vi hverken fornuft, kvalitet eller bekvemmelighed. Vi søger en mening.

 Image courtesy of Ambro at FreeDigitalPhotos.netVi søger produkter med en fortælling, vi kan gøre til vores egen. Et brand, der bekræfter os selv som person. Et udtryk, der gør os til en del af det univers, vi deler med andre loyale kunder.

I din omgangskreds er der sikkert et par, der har et møbelkatalog liggende i stuen. Godt slidt, fordi det næsten er et år siden, der kom et nyt. Står der IKEA på det? Sikkert.

Bevidst eller ubevidst er selv kataloget blevet en del af den iscenesættelse – den fortælling – parret viser frem. Ikke bare for dem selv, men for alle de gæster, de har i deres hjem. De identificerer sig med de værdier og den livsstil, der kommer til udtryk i kataloget.

Apples iPhone har så høj en kundeloyalitet – hele 87% af iPhone-ejere vil have en ny iPhone – at de faktisk ikke behøver at bruge sindsygt mange penge på traditionel markedsføring og reklame. Deres kunder følger selv med. De er en del af et globalt fællesskab af loyale iPhone-kunder.

Reklame og markedsføring fokuserer på at sælge produkter. Men kunderne vil ikke have produkter, de vil have mening. Virksomhedens udfordring er at skabe fortællinger, der giver kunderne værdi og får dem til at melde sig ind i ”klubben af ligesindede”.

Kunder er ikke rigtig interesseret i dit produkt. De er interesseret i sig selv og hvad du kan gøre for deres egen fortælling. Hvad dit brand kan gøre for din kundes brand.

Fokus er flyttet fra produkt til forbruger. Det er blevet til en dialog i stedet for en påtrængende megafon-udråber. ”Hvordan kan vi gøre dig til en del af vores univers?” i stedet for ”KØB! KØB! KØB!”

Midlerne kan være content marketing, client publishing, brand journalism, social media marketing og andre hypede brancheudtryk. Målet er at skabe kunder. Loyale kunder, der vil købe produktet … og købe det igen. Fordi det giver mening for dem.

Mening skaber man blandt andet gennem fortællinger, uanset hvilket middel eller medie man bruger som platform. Historier, kunden kan relatere sig til. Indhold, der underbygger den opfattelse han har af sig selv. Dialog, der involverer og viser oprigtig interesse.

Fremtiden tilhører ikke dem der råber højest, men dem der fortæller sin historie rigtigt.

Hvad er din historie?

Har du brug for hjælp til at fortælle din historie? Læs mere her!
Har du brug for en platform til at dele din historie? Klik her!
Vil du være dit eget medie? Jeg har et tilbud!
Vil du læse mere om markedsføring og loyalitet? Jeg kan anbefale klummen “Marketing Is Dead!” af Alexander Jutkowitz fra Hill+Knowlton Strategies i Harvard Business Review.

Leave a Comment